Sandu Frunza
Key
Words: history, imaginary, nationhood, national ideology, secularization |
Lecturer
Ph.D, |
Simona Nicoara
Natiunea moderna. Mituri, simboluri, ideologii
Ed. Accent, Cluj, 2002, 360 p.
previous |
O data cu cartea Simonei Nicoara abordarea istoriei din perspectiva antropologiei imaginarului si a mentalitatilor colective īsi desavīrseste consacrarea stiintifica īn mediile academice clujene. Cercetarile Simonei Nicoara se situeaza īn familia unor studii de prima mīna, printre care am putea aminti cele propuse de Peter van der Veer, Lucian Boia, Jacques le Goff sau Jean-Jacques Wunenburger. Un aspect deosebit de important pe care īl analizeaza cu multa efervescenta Simona Nicoara este legat de modul īn care ideologiile au facut din natiune un fel de auxiliar al reprezentarilor de natura religioasa. Cred ca nu e deloc gresit sa spunem chiar ca, prin fenomenul de transfer de sacralitate dinspre imaginarul de tip religios īnspre cel de tip social si politic, lumea de simboluri a constiintei comunitare profunde face ca ideologia nationala sa nu fie doar un auxiliar al sacralitatii. Ea este chiar factorul care, īn cele mai multe cazuri, asigura viabilitatea religiosului, īn conditiile unei modernitati ce se sustrage tot mai mult povestirilor revelatiei pentru a se livra, treptat, naratiunilor mitice care se īntretes īn textura metanaratiunii presupusa de mentalitatile colective. Analizīnd cu un profund simt al detaliului acest fenomen, autoarea acorda importanta cuvenita liturghiei politice, structurilor de idei, simboluri, mituri si eshatologii care sīnt filtrate de sensibilitatea colectiva si metamorfozate īntr-un spectacol al politicului apropriat, cu toata īncarcatura sa de sacralitate, la nivelul constiintei colective a imaginarului national. Stapīna pe domeniul pe care īl aduce īn discutie si pe care īl controleaza cu lejeritate, Simona Nicoara, īntr-o maniera academica foarte fericita, īsi īngusteaza cīmpul actualei cercetari canalizīndu-l spre imaginarul national. Īn felul acesta, la capatul cartii de fata, cititorul iese īn mod evident īmbogatit cu o cunoastere a semnificatiilor imaginilor, miturilor si simbolurilor descifrate la interferenta dintre aspiratia de reconstituire a evenimentialului si a nazuintei de cunoastere a traiectorilor mentale ale vremurilor trecute (p. 17). Īn cazul cartii de fata, mi se pare inspirata atitudinea autoarei de a analiza imaginarul JSRI No.6 /Winter 2003 p. 188 national si structurile de profunzime ale ideologiei nationale nu din perspectiva religiei ca atare, ci din perspectiva religiozitatii, care nu mai presupune obligativitatea unei transcendente personalizate, ci functioneaza dupa criteriile unei originaritati a sacrului. Desi scenariile mitologice si comportamentele ritualice pot fi conexate cu cele ale unei trans-simbolizari dinspre religiile traditionale, autoarea reuseste sa se fereasca de ispita de a se opri la acestea, desi le invoca cu deosebita abilitate, si patrunde spre un strat mai profund, singurul capabil sa explice marea diversitate a camuflajelor religiosului īn structuri care īn aparenta apartin unei teritorialitati a secularului. Stratul de profunzime pe care īl exploreaza Simona Nicoara este cel al sacrului ce modeleaza mentalul si comportamentul omului modern. Īn ciuda credintei ca omul modern este incapabil de creatie religioasa, īn ciuda stereotipurilor care crediteaza ideea ca omul modern se afla īntr-o criza totala a religiozitatii, nefiind īn mod efectiv capabil sa īsi creeze propriile sale mituri, autoarea acestei carti este de partea studiilor de antropologie a imaginarului religios care valorizeaza importanta pe care miturile moderne o joaca īn viata omului ultimelor doua secole si īntr-un mod extrem de evident īn secolul XX. Dintre miturile moderne cu o deosebita eficienta asupra modului de a fi si īn modul de a se imagina pe sine si a se circumscrie actiunii comunitare, īn cazul individului ce īsi consuma pīna la capat modernitatea sa putem aminti īndeosebi miturile politice. Asa dupa cum putem citi īn cartea Simonei Nicoara, Timpurile moderne, alaturi de numeroasele aspecte care par insensibile la supranatural, contin evidente tendinte de sacralizare, resimtite īn realitatea traita si, nu īn ultimul rīnd, īn politica. La geneza modernitatii sta tocmai necesitatea redefinirii coeziunii sociale, politicul asumīndu-si prin transfer de sacralitate, imensa putere a legaturii religioase. Sacralitatea politica īn modernitate a cīstigat teren pe masura ce dimensiunea politica si-a cucerit autonomia institutionala īn confruntarea cu religia traditionala, asumīndu-si propria sa dimensiune religioasa, propriul caracter de sacralitate, propria prerogativa de a defini si semnifica existenta umana terestra pentru individ si colectivitate (p. 24). Este evident ca atunci cīnd īn baza acestei sacralizari vorbim despre ideologia nationala ca despre o forma de religie secularizata, ideologia trebuie īnteleasa īn sensul sau tare, adica cel care o impune ca viziune, nu cel care o īngusteaza si o consacra ca doctrina. Īn baza unei sacralitati vizionare (nu ar fi gresit sa folosim chiar termenul de mesianism) religiile politice īncearca sa raspunda unor stari de criza care impun un nou raspuns la problema unitatii, JSRI No.6 /Winter 2003 p. 189 coeziunii si identitatii unei colectivitati. Simona Nicoara releva faptul ca īn acest scop sīnt recuperate resursele aspiratiilor religioase si este construita o forma de trascendenta a Patriei, Natiunii si Poporului. Supusa unui proces de sacralizare, dar īn acelasi timp si de ideologizare, natiunea devine o dimensiune imaginara si irationala, focarul unui patos mitic, care īncurajeaza abandonarea vointei rationale īn favoarea entuziasmului, devotiunii, sentimentelor necontrolate, culminīnd cu iubirea politica, patriotismul si nationalismul (p. 161). Astfel, ea ajunge sa fascineze, dar si sa consume īn maniera devoranta īn care o face adesea experienta religioasa limita. Semnificative sīnt si eshatologiile nationale situate de autoare īn chiar inima modului īn care mentalitatea colectiva īsi recupereaza trecutul si īsi valorizeaza prezentul īn perspectiva unui viitor salvator, care ia īn stapīnire imaginarul national modern. Pe aceasta baza, proiectiile asupra viitorului national, indiferent de nuantele ideologice, au tins sa justifice deciziile politice, sa disciplineze actiunea nationala, deci sa orienteze comportamentele colective (p. 206). Asa se explica faptul ca sentimentul national, care tine de nobletea indivizilor apartinatori unei structuri imaginative comune, atunci cīnd este radicalizat si exacerbat sub forma nationalismului, ne releva faptul ca nationalistul este un om care sufera de ura morbida de a pierde o putere magica ce nu exista (p. 275). Sentimentul acesta devastator este īntīlnit nu numai īn extremismele constituite pe ideologiile nationale, ci si īn cazul ideologiilor religioase fundamentaliste care invoca o pierdere a unei asemenea puteri pentru a-si justifica violenta simbolica. O idee care trebuie sa retina atentia īn lectura acestei carti este cea legata de discutiile privind sfīrsitul erei nationalismului. Aceasta profetie se circumscrie cunoscutei obsesii de a anunta sfīrsituri a teoreticienilor din modernitatea tīrzie. Asa s-a īntīmplat cu sfīrsitul religiei, sfīrsitul artei, sfīrsitul filosofiei, sfīrsitul ideologiei, sfīrsitul istoriei si īn lista, foarte lunga de altfel, e cuprins si sfīrsitul nationalismului. Simona Nicoara ne atrage īn mod cumpanit atentia asupra faptului ca departe de a fi de fata la un asemenea sfīrsit, putem asista mai degraba la diverse forme de revitalizare a nationalismului. Pretentia si ostentatia nationala scrie Simona Nicoara nu sīnt deloc īn descrestere īn lume. Nu este deloc sigur ca omenirea va reusi sa iasa din visul sau de putere pe scara nationala, sa transfere degraba si pe scara larga vointa de putere nationala asupra unei puteri internationale (p. 348). Nazuinta identitara ce razbate dintr-o asemenea atitudine īsi are resursele īntr-o nostalgie fireasca a autenticitatii pe care o nutreste omul religios. Faptul ca o JSRI No.6 /Winter 2003 p. 190 astfel de necesitate pozitiva este reconfigurata īntr-un imaginar national ce esueaza īn revendicari nationaliste este deja o alta problema. Ea trebuie pusa (asa cum autoarea procedeaza īn finalul cartii sale) sub semnul unei probleme deschise care, cu siguranta, va fi dezvoltata īn cercetari viitoare. Desi uzeaza de un aparat stiintific foarte bogat, īn buna traditie a scolii istorice clujene, Simona Nicoara ne propune o carte limpede, care poate fi parcursa cu bucuria descoperirii la fiecare paragraf a unui bogat material informativ, sistematizat cu deosebita acuratete si cu o buna stiinta a scriiturii. JSRI No.6 /Winter 2003 p. 191 JSRI
No. 6/Winter 2003
|
previous |