Mihaela Miroiu
Key
words: patriarchy, feminism, Romania, Eastern Europe, university, modernity, philosophy |
Prof.,
Ph.D. |
Fetzele patriarhatului
previous |
Sandu
Frunza: Va spun din nou bun venit la Seminarul de Cercetare
a Religiilor si Ideologiilor. Astazi avem o invitata cu totul
si cu totul speciala, doamna profesoara Mihaela Miroiu de la Universitatea
din Bucuresti, care ne va vorbi despre "Fetzele patriarhatului :
Cazul învatamântului universitar din Europa de Est".
Nu despre fetzele patriarhului, asa cum au crezut unii
Am fost întrebat
de cîtiva prieteni teologi de ce tinem o conferinta despre patriarh,
ce vrem noi sa aducem in discutie într-o conferinta despre patriarh?
Va fi, de fapt, o conferinta despre ideologia patriarhatului aplicata
pe învatamîntul din Europa Centrala si de Est.
Trebuie sa precizam ca doamna profesoara Mihaela Miroiu este creatoarea scolii de gîndire feminista în România; este de fapt un simbol pentru tot ceea ce înseamna gîndire feminista si studii aplicate de gen în România. Doamna profesoara preda cursuri de etica politica, de teorii politice feministe si etica aplicata; este creatoarea singurului Master de Gen si Politici Publice, este coordonatoare de doctorat în stiinte politice, teorii politice contemporane, teorii politice feministe si etica politica. Este una dintre creatoarele efective în domeniul studiilor de gen, al gîndirii feministe. As putea aminti faptul ca in planul cercetarii internationale domnia sa aduce o noua teorie în ceea ce priveste functionarea dilemelor în studiile de gen; este vorba despre teoria convenabilitatii. Pe lînga aceasta, aduce foarte multe studii aplicate la contextul românesc. Ceea ce se poate observa la o prima privire de pe lista de publicatii a invitatei noastre este spiritul de echipa. O parte din lucrari fiind publicate alaturi de prestigioase nume atît din lumea feminina, cît JSRI No.3 /Winter 2002 p. 208 si din cea masculina. As aminti dintre cartile domniei sale "Gîndul umbrei abordari feministe în filosofia contemporana", care dupa cîte stiu este prima teza de doctorat pe studii de gen în România. De asemenea, as aminti "Despre natura, femei si morala", "Romania stare de fapt", "Învatamîntul românesc azi", "Societatea retro", "Introducere în etica profesionala". Este co-autoare la manualul de filosofie, la cel de cultura civica; este editor al mai multor lucrari dintre care tin neaparat sa amintesc "Lexiconul feminist", deoarece oricine a încercat sa citeasca o carte privind studiile de gen cred ca si-a pus mereu problema: cum ai putea sa exprimi în limba româna textele respective, mai ales o serie de termeni care nu exista inca in limba romana. Cu aceasta carte avem o prima solutie. Doamna profesoara are o prestigioasa activitate internationala asupra careia nu mai insist acum deoarece pentru membri nostri vor fi disponibile mai multe date pe pagina noastra web. Cred ca este bine sa ma opresc aici. Cred ca au trecut cele trei minute pe care eu le aveam pentru aceasta prezentare. S-o rugam pe doamna profesoara sa ne expuna tema propusa pentru intilnirea de astazi. Mihaela
Miroiu: Vreau sa fac o rectificare. Nu sînt la Universitatea
Bucuresti, sînt la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative
din Bucuresti, proaspat ex-decan al Facultatii de Stiinte Politice, o
emigranta din zona filosofiei în zona stiintelor politice, cu o
oarecare placere si cu o oarecare neplacere, prin urmare cu sentimente
destul de amestecate. Din pacate, a trebuit sa parasesc zona filosofiei,
multi dintre dumneavoastra apartineti înca acestui domeniu, a trebuit
s-o parasesc în favoarea unui domeniu mult mai pragmatic si mult
mai abstract. Chestiunea aceasta este coerenta cu o oarecare înclinatie
pe care am avut-o înca de studenta si înspre sociologie si
spre faptul ca nu ma conving teoriile decît la nivel instrumental.
Daca pot face ceva cu ele. Pentru ele în sine am o aderenta ceva
mai scazuta, probabil si pentru ca sînt femeie si apetitul pentru
« cai verzi pe pereti » este ceva mai redus. JSRI No.3 /Winter 2002 p. 209
exemplu, stiu ca e plecata din tara. Si va mai salut si ca
sigur
am aici si o fosta colega de liceu, care mi-era foarte draga si mi-e drag
s-o întîlnesc din cînd în cînd în
Cluj, ea nu e studenta la voi, nici profesoara la voi, slava Domnului,
e în alt domeniu decît învatamîntul. Dupa cum
vedeti, m-am deconspirat ca si eu sînt ardeleanca si acesta e un
alt motiv de aderenta la aceasta zona a României si a fost chiar
preferinta mea sa traiesc oarecum între cele doua lumi ca sa nu
ma simt frustrata fundamental de lipsa mea din Transilvania si de lipsa
Transilvaniei din mine într-un anumit sens. Eu ma simt foarte aproape
de Universitatea aceasta si va promit ca atîta vreme cît sînt
sanatoasa, periodic voi fi si la Cluj, pîna cînd n-o sa va
saturati realmente de prezenta mea.
Tema conferintei mele este "Fetzele
patriarhatului", nu ale patriarhului, care dupa parerea mea face
o fata destul de buna în mod surprinzator, ca si presedintele Iliescu
în ultima vreme, unul prin deschidere fata de Occident si celalalt
pentru ca totusi pare sa fie gardianul Constitutiei. Deci am o surpriza
placuta cu cei doi patriarhi, cel de stat si cel religios, deci nu despre
ei este vorba în expunerea mea, ci despre un concept care cumva
acopera o realitate despre care multi dintre dumneavoastra stiti, pentru
ca deja sînteti initiati în aceste abordari. Patriarhatul,
într-un sens generic, este pur si simplu regimul de putere în
care negi existenta discernamîntului si liberului arbitru pentru
categorii largi de oameni în favoarea unui patriarh, în favoarea
unui tata simbolic, tata spiritual, sau daca vreti parinte politic sau
ideologic, care detine monopolul discernamîntului, libertatii, monopolul
faptului de a fi normator si legiuitor. În sensul acesta, luam conceptul
de patriarhat. Spunem ca modernitatea se instaureaza atunci cînd
relatiile patriarhale se abolesc, respectiv cînd în locul
patriarhatului traditional, al unei constructii bazate pe pater familias
se naste ceea ce se cheama contractul social fratern. Ei bine, din
contractul social fratern al modernitatii au lipsit femeile, contractul
era totusi strict patern, în consecinta, modernitatea chiar daca
s-a instalat în sensul abolirii patriarhatului în relatiile
de putere dintre barbati, nu a disparut în relatiile de putere între
genuri. Este un fenomen care se mentine atît ca fenomen de natura
spirituala, cît si ca fenomen de natura politica si economica. Eu
vreau sa vorbesc practic despre trei lucruri: semnificatia conceptului,
ca sa stiti de la ce plec, în al doilea rînd: ce s-a întîmplat
în tranzitia româneasca si est-europeana încît
metamorfozele patriarhatului sînt destul de interesante si, în
al treilea rînd, ce se întîmpla în învatamîntul
superior care în loc sa fie ceea ce trebuie sa fie, un vîrf
de lance al schimbarii, pare dimpotriva sa consacre si sa legitimeze patriarhatul.
Acestea sînt cele trei puncte esentiale.
În momentul în care în
relatiile de gen avem o dominanta a puterii patriarhale, practic, mesajul
pe care îl primesc femeile este mesajul tacerii. Ele trebuie sa
taca în teologie, sa taca în filosofie, trebuie
sa taca în politica si trebuie sa mai taca si
despre femei. Ce înseamna ca trebuie sa taca? Aceasta-i o
imagine care contrasteaza cu ideea ca ele sînt clevetitoare. Ele
nu trebuie sa produca o cunoastere autorizata în aceasta zona, ci
doar s-o preia. Pentru ca, am sa citez dintr-o feminista extrem de
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 210
creativa Mary Daly, pîna la urma în conditii patriarhale,
femeilor li se tolereaza sa învete, sa-i învete si pe altii,
dar nu sa gîndeasca cu mintea proprie. Si-atunci, cînd ma
voi referi la "hard"-ul patriarhatului ma voi referi exact la
acest lucru. Ce obstacole exista în calea faptului ca femeile sa
fie producatoare de cunoastere si nu doar purtatoare si transmitatoare
de cunoastere, inclusiv în mediul universitar. Sigur, pentru ca
aceasta conferinta are loc în cadrul Facultatii de Filosofie am
sa va spun doar doua lucruri relevante în sensul legitimarii filosofice
ale patriarhatului. În primul rînd este ideea comuna cu cea
a religiei, a nasterii ex nihilo, respectiv a faptului ca materia
în sine nu are sens, nu are forma, este nedeterminata si are nevoie
de spirit pentru ca ea sa capete sens, iar aceste simboluri de natura
filosofica sînt asociate cu femininul si cu masculinul, asta e traditia
pe care o stim foarte bine înca din filosofia greaca si continua
inclusiv în modernitate. Acest lucru, daca vreti, anuleaza cumva
si din punct de vedere epistemologic posibilitatea femeilor sa fie altceva
decît "umbre ale unui gînd"ca sa folosesc o metafora
a lui Nichita Stanescu. Sau cum zicea Noica: ele sînt "sinea"
si nu "sinele", respectiv nu sînt cugetul ci problema,
cel mult problema, nu sînt subiectul cunoasterii, ci mai degraba
obiectul cunoasterii. Legitimarile acestui mod de gîndire, în
care se anuleaza dreptul la Weltanschaaung, la producere de Weltanschaaung
pentru femei sînt în întreaga istorie a filosofiei,
cu foarte rare exceptii, inclusiv în filosofia româneasca
- si cine frecventeaza, sa zicem, numele semnificative va întîlni
varii metamorfoze ale aceste conceptii despre « acefalia »
femeilor la nume foarte respectabile, pîna la forme extrem de misogine,
de exemplu: Femeile sînt nulitati cel mult simpatice al caror singur
rol este sa destinda barbatul din tensiunea spiritului aducîndu-l
la nivelul mundanului. L-am citat aproximativ pe Cioran
sau nu pot
sa fie metafizicieni si, urmeaza un omagiu, "pentru ca ele sînt
însasi metafizica", l-am citat pe Paleologu. Dar acelasi lucru
îl gasiti si, inclusiv, la persoane cu reputatia de mari filosofi
contemporani romîni. In analogia dintre femei si bunul salbatic,
respectiv în ideea ca filosofia este într-adevar utila public
si extrem de accesibila daca e înteleasa de catre femei sau de catre
salbatici pentru ca se afla la gradul 0 de cunoastere, prin urmare daca
poti comunica cu ele, atunci înseamna ca ai facut cu adevarat filosofia
foarte populara. Aceasta paradigma este, desigur, de factura romantica,
dar cel care a preluat-o si reluat-o si dezvoltat-o, respectiv Gabriel
Liiceanu, niciodata n-a negat ca ar avea aceiasi parere. A preluat-o pur
si simplu. Am dat cîteva citate, aproximative ca sa vedeti ca fetele
patriarhatului sînt în filosofie o constanta generala. În
privinta religiei, foarte pe scurt, nu o sa ma leg de aspectele de natura
teologica care sînt mult mai clare, respectiv plecînd de la
faptul ca din Facerea s-a ales nu varianta androgina, ci varianta nasterii
femeii din barbat, un derivat al acesteia, ci de lucrurile foarte simple
pe care le primesc ca mesaj oamenii obisnuiti care niciodata nu intra
într-o cunoastere teologica de natura elaborata. Este vorba despre
mesajul pe care-l primesti la botez cînd, o mama care naste un copil
e considerata de Biserica Ortodoxa, necurata timp de sase
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 211
saptamîni, daca are o fata si timp de trei saptamîni daca
are un baiat. Botezul este o ceremonie diferita pentru baieti si fete,
pentru ca baietii au acces la altar si fetele nu, la trecerea prin altar;
la casatorie pe lînga faptul ca nu ti se cere consimtamîntul
explicit, mesajele sînt foarte clare în legatura cu rolul
pe care-l avem fiecare dintre noi, respectiv care este partea cap
a cuplului si care este partea trup a cuplului. Astea sînt
mesajele care vin la nivelul simtului comun, mai ales prin traditia de
natura religioasa La nivelul, daca vreti mai sofisticat, mai academic,
pot sa vina sub influenta filosofiei, sub influenta teoriei politice,
sub influenta chiar si-a sociologiei. De exemplu, la ultimul recensamînt
al populatiei orice fel de operare s-a bazat pe conceptul de "cap
de familie" care a fost dat de la început cu supozitia ca este
barbat.
Felul în care apare si se încastreaza
patriarhatul e extrem de divers, dar foarte constant si-l gasim de la
domenii ale cunoasterii pîna la domenii ale practicilor sociale,
foarte raspîndit. Problema este ca a devenit asa de mult o a doua
natura, încît oamenii îl socotesc normal si nu îl
mai chestioneaza în nici un fel. Vreau sa va spun de la început
ca acestui concept nu i se opune cel de matriarhat, ci cel de parteneriat.
Cu alte cuvinte, de foarte multe ori inamicii gîndirii feministe
pretexteaza: voi vreti sa rasturnati puterea androcratica si s-o înlocuiti
cu una ginocratica. Este complet fals si este un mod de gîndire
adversativ, dihotomic si maniheist pe care feminismul nu-l practica. Este
vorba pur si simplu de convingerea ca umanitatea comuna se compune deopotriva
din femei si din barbati si daca vrem o umanitate întreaga, aceasta
înseamna ca libertatea, inclusiv libertatea de expresie, autoexpresia
si autodezvoltarea trebuie sa fie împartite în comun, inclusiv
imaginea umanitatii trebuie construita de catre reprezentantii ambelor
sexe. Patriarhatul nu este deloc numai inamicul, sa zicem, femeilor care
vor libertate de autoexprimare, este si inamicul barbatilor care vor acelasi
lucru; pentru ca de pilda, el capata aspecte senioriale în foarte
multe dintre relatiile sociale si ierarhica în care ei se ciocnesc
cumva de acelasi lucru. Pentru ca este o forma de dominare, desigur ca-i
daunatoare si pentru cei care domina si pentru cei care sînt dominati.
Ca sa venim la al doilea punct pe care
vreau sa-l tratez: ce a facut comunismul în legatura cu existenta
acestei forme de putere mi se pare un lucru extrem de important sa stim
care au fost metamorfozele patriarhatului în varii situatii. Ceea
ce va voi spune în continuare e rezultatul foarte comprimat al unor
cercetari extrem de ample. Unele dintre ele s-au facut sub egida UNESCO
si au fost publicate în volumul Good Practice in Promoting Gender
Education in Central and Eastern Europe, în anul 2002 a aparut
publicatia, altele sînt rezultatul Barometrului relatiilor de gen
în România aparut în anul 2000 sub egida Fundatiei pentru
o Societate Deschisa, foarte multe date le gasiti în volumul Women
2000 scos de catre Comitetul Helsinki, comitetul international Helsinki,
de data aceasta, si desigur ca-i vorba despre analiza poststatistica,
analiza calitativa a datelor din care va apare si un volum, cred foarte
explicit, la editura Polirom, probabil în primavara
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 212
anului viitor. Pentru cei interesati, de exemplu, în patriarhatul
în gîndirea politica româneasca, desi în afara
de dl. Profesor Boari nu stiu daca mai sînt politologi aici sau
studenti la Stiinte Politice, a aparut acum un volum care se cheama Patriarhat
si emancipare în istoria gîndirii politice românesti
tot la Polirom editat de catre mine si de catre Maria Bucur de la
Universitatea Indiana. Studiile sînt efectiv pe doctrinele românesti,
doctrina liberala, nu actuala, ci cele din perioada premergatoare celui
de-al doilea Razboi Mondial; e vorba de liberalism, conservatorism, legionarism,
nationalism, si de gîndirea socialista interbelica. Cred ca studiile
sînt realmente foarte interesante în primul rînd pentru
ca scot la suprafata o analiza care nu s-a mai facut niciodata asupra
acestui mod de gîndire. Autorii sînt toti oameni foarte tineri,
proaspeti absolventi de facultate, unii masteranzi, altii doctoranzi,
au o privire proaspata în legatura cu istoria gîndirii politice
românesti.
Ce s-a întîmplat în
comunism? Ceea ce este foarte interesant este urmatorul lucru: comunismul,
pe scurt vorbind, a însemna o trecere de al un patriarhat traditional
existent înaintea lui, la un egalitarism comunist asezonat cu un
patriarhat de stat. Ceea ce a facut comunismul a fost sa faca saltul
de la patriarhatul traditional în relatiile de gen la egalitarismul
de gen însotit de patriarhatul de stat. În perioada în
care se petrecea acest proces în tarile comuniste, în vestul
Europei se petrecea cu totul altceva. În vestul Europei, în
secolul al XIX-lea începe sa fie terminat, abolit patriarhatul traditional
si înlocuit cu patriarhatul modern. Adica cu situatia în care
femeile depind din punct de vedere economic si ca statut de barbati, dar
încep sa depinda tot mai putin în sens juridic si în
sens politic, respectiv capata treptat drepturi politice, dar în
acelasi timp procesul industrializarii le scoate efectiv din economie
si ele devin economic dependente. Acesta e procesul început în
secolul al XIX-lea, începutul secolului XX în Occident. Ce
se întîmpla de pilda în România în aceiasi
perioada? Noi avem o societate rurala bazata pe obste sateasca, 80% din
economie era rurala. Ce fel de proces de industrializare serios puteam
avea atunci, ce fel de separatie care a contat foarte mult putem avea?
Adica separatie între sfera publica si sfera privata. Noi nu putem
vorbi de o separatie de tip occidental între sfera publica si sfera
privata în România,ca si în celelalte tari est europene
pentru simplul motiv ca nu am avut acelasi proces economic care a generat
aceasta separatie. Noi nu am experimentat în România patriarhatul
modern în perioada de pîna la comunism. Aceasta este marea
diferenta între noi si ei. Este o experienta pe care aproape nu
am avut-o sau am avut-o la modul extrem de nesemnificativ. Acest egalitarism
practicat în perioada comunista a adus pentru femei, de exemplu,
cîteva lucruri care pot fi socotite cîstiguri. Care ar fi
acele cîstiguri? În afara de, sa zicem, o egalitate formala
în, nu stiu daca putem sa spunem drepturi, între sexe, pentru
ca a vorbi de egalitate în drepturi într-un stat care neaga
drepturile în practica sa, e greu de discutat despre asta, femeile
au primit un sprijin foarte serios de la stat în privinta cresterii
copiilor, adica s-a înfiintat toata reteaua de crese si de
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 213
gradinite care sa asigure acest proces. Au avut acces la locuri de munca
si la educatie de toate felurile, fara nici un fel de discriminare. Mai
mult decît atît, s-a practicat sistemul promovarii pe cote
care si astazi apare asa
ca o tara în gîndirea noastra,
asa încît s-a realizat la nivelul vietii, sa-i zicem publice,
un anumit echilibru de gen. S-a realizat, foarte bine
numai ca sînt
cîteva lucruri pe care noi le stim la fel de bine. Si anume: un
regim comunist si mai mult decît atît, un regim totalitar
cum a fost cel românesc a fost un regim în care statul devine
patriarh absolut. El devine, daca vreti, capul absolut al fiecarui cetatean.
Mintea care guverneaza, cel care spune ce e bine si ce e rau, ce e drept
si ce este nedrept, ce nevoie are fiecare om. Prin urmare, relatia de
dependenta nu se mai face pe cale patriarhala clasica, femeia depinde
de barbat, ci se face pe o cale diferita, femeia depinde de stat ca si
barbatul, relatia devine o relatie de dependenta fata de stat. Statul
este legiuitor, normator, el este cel care ne da noua inclusiv configuratia
nevoilor pe care ar trebui sa le avem. România este chiar un caz
deosebit în toata Europa de est prin politica pronatalista, pentru
femei totalitarismul a însemnat interventie pîna la nivel
biologic în sensul cel mai serios al cuvîntului, respectiv
pîna la nivelul controlului intimitatii. Si atunci, sigur, problema
pe care ne-o punem, pentru femei, este aceea ca accesul la putere a fost
posibil atunci cînd puterea era goala de sens, iar accesul la resurse
a fost posibil atunci cînd pauperitatea era generalizata si în
mare masura maxima. Cineva o sa ma contrazica pe buna dreptate, sa-mi
spuna ca acum pauperitatea este maxima si e foarte adevarat, dar e vorba
de o pauperitate maxima în conditii de polarizare sociala si nu
de omogenizare sociala cum e era cazul celalalt. Ce s-a întîmplat
dupa ce comunismul a colapsat asa cum multi stiti din experiente de lectura
si unii din experienta cunoscuta poate mai direct. Ce s-a întîmplat
în tranzitie cu formele patriarhale? Sigur, a disparut statul ca
patriarh absolut. Numai ca, ceea ce am constatat noi în cercetarile
pe care le-am facut a fost ca în România, ca si în celelalte
tari est-europene, acum se produce fenomenul instaurarii patriarhatului
modern. Procesul prin care trece aceasta tara si aceasta regiune este
cel de instaurare a patriarhatului de gen de factura moderna. S-a renuntat
la egalitarismul comunist din toate punctele de vedere si practic nu într-un
mod explicit, în mare masura, se prabuseste egalitarismul de gen
pe doua cai fundamentale: procesul de dependenta economica si de dependenta
de status al femeii fata de barbat. Aici nu este vorba despre inegalitati
formale, ci aici este vorba despre trecere de la egalitate la dependenta.
Nimeni nu a intentionat asta politic, nu a existat nici un fel de program
ca fenomenul acesta sa se produca, dar în realitate fenomenul se
produce. Întrebarea este de ce se produce acest fenomen? Cum adica
ajung femeile acum, pentru prima oara în istoria României,
sa fie în masa dependente de veniturile barbatilor? Aceasta e o
întrebare coplesitoare, mai ales în conditiile în care
statisticile ne-ar face sa dormim foarte linistiti. Respectiv, somajul
în rîndul femeilor este mai scazut decît somajul în
rîndul barbatilor. Si totusi
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 214
traiesti într-o tara în care femeile depind din ce ân
ce mai mult ca venituri de barbati
Exista cîteva fenomene care ne spun
foarte clar de ce se întîmpla acest lucru pe care nu l-a intentionat
si nu l-a programat nimeni. Un prim aspect foarte clar este cel care se
leaga de un tip de politica pe care eu o asimilez conservatorismului
de stînga. Ce este cu acest conservatorism de stînga,
un concept la care tin foarte mult si care multa vreme a contrariat oamenii
pentru ca în mod clasic conservatorismul este cel de dreapta. Întregul
Occident a experimentat conservatorismul de dreapta si bineînteles
ca a construit teoriile si ideologiile sau ideologia aferenta unui astfel
de conservatorism, si nimanui nu-i trece altceva prin cap fiindca stînga
este acolo progresista. Nu pot s-o vada ca o stînga conservatoare,
or, noi stim ca daca tratam conservatorismul ca pe o rutina institutionalizata,
efectiv ca pe deprinderi încastrate în cele mai importante
practici si institutii sociale si, în acelasi timp, ca asta înseamna
ca se accepta o schimbare, dar o schimbare extrem de lenta astfel încât
sa nu se zdruncine sursele fundamentale ale stabilitatii, avem si explicatia
fenomenului, respectiv dupa cincizeci de ani de politica de stînga
radicala, sigur ca deprinderile sînt astfel construite în
practicile si institutiile sociale, încît rutina institutionalizata
te trimit mai degraba înspre stînga. Acest lucru este extrem
de vizibil si are legatura cu ce va spun sub urmatorul aspect: la o întrebare
foarte serioasa cine a cîstigat tranzitia, raspunsul este, în
afara de cel evident: îmbogatitii, cei care au furat, cei care au
avut acces la redistribuire, dar si sindicatele din industriile falimentare.
De doisprezece ani în România politica este fundamental influentata
în sensul reformelor economice si sociale profunde de miscarea sindicala.
Aceste sindicate sînt constituite în industriile cu barbati,
în care barbatii domina peste 80-90%; e vorba de industria grea.
Ce s-a întîmplat în acesti doisprezece ani? Aceste sindicate
au oprit sistematic reforma, lucru pe care îl stim, politicienii
n-au avut atîta curaj ca sa împiedice acest proces, reformele
au fost sistematic ratate. Sa nu ne uitam la procesul de integrare care
nu ne vine dinauntru, ne vine din afara e clar, dar cînd e vorba
de o problema interna, e destul de evident ca sistematic, acest nucleu
dur al stîngii conservatoare a cîstigat batalia pentru o transformare
conservatoare, nu brusca a societatii. Ce a însemnat cîstigul
si ce legatura are cu patriarhatul? - o întrebare fireasca. Foarte
simplu. Pentru ca toate aceste categorii de lucratori, care nu mai produc
spre vînzare, sînt platiti din bugetul public. Întrebarea
este : cine produce bugetul public? Cine produce produsul intern
brut? Daca ne uitam la sursele produsului intern brut, vom vedea ca este
vorba despre industria usoara în special industria textila, e vorba
despre comert, servicii, banci si, în sensul unei contributii foarte
active, mai e domeniul sanatatii, al educatiei etc. Daca ne uitam la tipul
de forta de munca majoritara care domina ramurile în care se produce
produsul intern brut vom întîlni mai ales categorii de slujbe
în care domina femeile. Daca ne vom uita la locurile unde se consuma
cel mai mare produs intern brut, este vorba categoric de zonele unde domina
barbatii. Pe scurt, în ultimii doisprezece ani, femeile sînt
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 215
producatoarele prevalente ale produsului intern brut, iar barbatii sînt
consumatori prevalenti ai produsului intern brut. Într-un mod foarte
ciudat, costurile tranzitiei sînt suportate prin excelenta de catre
femei, într-un mod indirect, chiar daca nu intra ele masiv în
somaj, chiar daca nu este vorba de o cadere dramatica a lor pe piata muncii,
veniturile lor sînt mult reduse, mai ales din cauza unei fiscalitati
care trebuie sa rezolve, de pilda, problema presiunilor sindicale din
industria grea. În felul acesta, educatia este subfinantata în
mod dramatic si ea este foarte feminizata la nivelul compozitiei fortei
de munca, iar în, sa zicem asa, ramurile bugetare, la modul propriu,
sigur, politia, armata, toata lumea buna dintr-o anumita zona are venituri
mult mai mari decît cei care fac parte din categoria noastra. Învatamîntul
este feminizat si din cauza aceea pozitia lui bugetara este extrem de
joasa. Ca si sanatatea. Pe masura ce o anumita ramura de activitate se
feminizeaza, importanta în bugetul public scade. Pe masura ce intra
mai multe femei într-o activitate este clar ca intra în picaj
si prestigiul si banii acelei forme de activitate. O ratiune extrem de
importanta este si aceea ca ca femeile nu au exercitiul revendicarii drepturilor.
Iar atunci cînd le revendica par ridicole, sînt înecate
în ironii, imaginea protestatarului este imaginea barbatului care
bate cu pumnul în masa. De aceea, n-o sa gasiti mase de femei care-si
revendica, în acelasi fel cu barbatii, drepturile. Mai mult decît
atît, în ramurile productive ocupate cu femei privatizarea
este aproape cvasi-totala si, prin urmare, a disparut si activitatea sindicala.
La noi, ce se privatizeaza se desindicalizeaza. Femeile nu sînt
protejate de stat, ele nu mai intra în aceeasi palarie protectiva
care implica parteneriatul cu guvernul sau cu patronul sa se bata pentru
drepturi de natura sindicala. E un proces care poate fi analizat din punct
de vedere economic si social, nu spun ca anumitei categorii nu-i convine
sa-l analizeze, el este analizat dar în mod obisnuit oamenii se
uita în cu totul alta parte cînd este vorba despre statisticile
de gen, de pilda se uita la statisticile pe ocupatii. Un alt fenomen de
dependenta este creat cam în felul urmator: Aproape 40% dintre absolventele
de liceu din România nu mai intra nici unde, nu mai merg nici unde,
devin casnice sau prostituate. Cu alte cuvinte, daca nu intra în
învatamîntul universitar iau drumul a doua dependente: de
un barbat, daca se marita sau de mai multi daca se prostitueaza. Or, acest
fenomen este iarasi cum nu se poate mai nou în istoria României.
O masa din ce în ce mai mare de femei care intra în structuri
de dependenta! De ce exista fenomenul sau cum poate fi el încurajat
într-un mod indirect? Într-un mod foarte simplu. În
general, statutul de casnica este un statut care începe sa creasca
dramatic în tara, într-un fel extrem de elementar. În
momentul în care se face o statistica, barbatii care n-au servici
trec în categoria someri sau persoane fara ocupatie. Daca femeile
nu au servici sînt trecute temporar în categoria somere sau
în categoria casnice. Persoanele fara ocupatie si somerii sînt
subiect al politicii, casnicele nu, pentru ca pare ca este rezultatul
liberei optiuni, casnica nu face politica, nu intereseaza, nu se fac politici
pentru categoria aceasta. Si atunci sigur ca n-o sa trecem niciodata la
rubrica de casnici
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 216
barbatii care n-au servici si traiesc pe lînga casa « omului »,
ocupîndu-se de copiii facuti în comun. Ei ramîn subiect
politic, indiferent de situatia în care se afla. Sa nu mai vorbim
despre categoria halucinanta a 70% dintre taranci care se cheama "lucratori
familiali neremunerati". Alta categorie minunata a tranzitiei românesti.
Jumatate din populatia României merge la tara. Ce înseamna
ca merge la tara? În primul rînd, ca depinde ca venituri foarte
serios de cineva, lucratorul acesta familial neremunerat prin definitie
n-are bani, eventual practica economia naturala închisa. Trecînd
peste faptul ca acolo influenta fundamentala, daca este vreuna, este influenta
religioasa care numai emancipare de gen îti transmite, nu? Are un
nucleu dur al influentei patriarhale care vine din zona rurala pe doua
cai: o dependenta cvasi-totala care vine din domeniul economic, în
lipsa unei economii monetare pe de o parte, si, pe de alta parte, din
faptul ca ideologia de baza este cel mult cea de influenta religioasa.
Nu exista contra-candidat de influentare decît, sa spun asa, eventual
televiziunea. E singura care mai poate face ceva. Televiziunea ce transmite?
Transmite în mare doua categorii de mesaje pe aceasta tema. Unele
sînt postfeministe, mesaje papusa Barbie, femeia care e de toate,
de trei ori femeie, de zece ori femeie; nu stiu de cîte ori trebuie
sa fie un barbat barbat ca sa demonstreze ca exista. Femeia Barbie are
cariera, e frumoasa foc, are sex-appeal, poate sa le faca pe toate în
acelasi timp, are bani, are succes etc. Acesta-i modelul postfeminist,
modelul de succes tip Barbie. Celalalt este modelul antifeminist si se
vede efectiv din unele zone în care dumneavoastra stiti bine
de batjocura
nici nu le mai citez. Ajunge efectiv o batjocura foarte
serioasa inclusiv ideea de femeie si în care sînt manipulate
foarte multe vedete de televiziune, care inclusiv la emisiuni dintr-astea
care-ti rup inima (vezi Surprize, surprize) apar într-un mod atît
de sexi de nu stii despre ce-i vorba în context. Este clar un « postmodernism »
total, orice merge, babele plîng, subiectii lesina, prezentatoarei
i se crapa rochia si decolteul. Adica este asa o învalmaseala de
influente de toate naturile, încît în final esti nauc.
Or, tu nu ai un sistem de educatie cumva publica în care efectiv
problema echitatii de gen sa-ti fie structural asezata, în schimb
ai doua influente posibile: biserica si televiziunea. Unde te duci în
partea asta? Este extrem de greu de spus ce se alege din aceasta combinatie,
care este desigur un oximoron, pe de alta parte, trebuie sa recunoastem
ca e naucitoare. Sînt cîteva lucruri care hranesc acest proces,
procesul prin care se instaleaza acum patriarhatul modern. Conservatorismul
de stînga de care v-am spus si conservatorismul de dreapta care
în principal se creaza si prin intermediul partidelor, sa zicem,
cu o influenta mai mare de dreapta, foarte traditionaliste, apare si prin
mesajul intelectualilor elitisti si prin mesajul religios. Un alt factor
care conduce la un patriarhat îl reprezinta, fara îndoiala,
zona extrem de subtirica a clasei de mijloc. Cînd nu ai o clasa
de mijloc, este greu de spus ca poti sa construiesti o societate contractuala
cu echilibru, daca vreti, de negociere si în care problema consimtamîntului,
a autoafirmarii si a libertatii sa se puna ca probleme
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 217
generale, ca oferte generale pentru majoritatea populatiei. Pe de alta
parte, exista un fenomen de polarizare dramatic. În lista aceea
faimoasa cu cei o suta de bogati, dintre care unii au praduit prin credite
neperformante tara noastra, nu exista decît doua nume de femei si
acestea sînt fiicele lui Voiculescu. Nu s-a facut un top ai celor
mai saraci - cîteva milioane - unde de buna seama, daca e vorba
de candidatul perfect la saracie, e vorba de candidata perfecta la saracie
si ar fi sigur vaduva vîrstnica, zona rurala, eventual rroma etc.
Pe dimensiunea de gen polarizarea afecteaza foarte în sus barbatii
si foarte în jos femeile. Mai ales daca sînt si mame singure.
Acuma, întrebarea este : ce au toate astea cu învatamîntul
universitar? Învatamîntul universitar am zis ca teoretic ar trebui sa fie vîrful de lance al schimbarii într-o societate si mai ales într-o societate în tranzitie, daca si-ar asuma faptul ca are un rol social extrem de important în reforma. Este un fenomen si românesc si est-european si eu va spun, universitatea dumneavoastra este cea mai avangardista din România, dar nu neaparat si din punctul acesta de vedere.Universitatea "Babes-Bolyai" este într-o pozitie foarte privilegiata în contextul în care universitatile au anumite rutini de natura paternalista. De exemplu, într-un fel, Politehnica sufera în continuare de un anumit atasament fata de politicile stîngii conservatoare pentru ca vrea sa-si pastreze cît de cît un status-quo, cînd cererea pentru politehnica scade dramatic o data cu industria în care ea îsi varsa absolventii. "Babes-Bolyai" se afla într-o zona privilegiata pentru ca realmente în toata zona universitara româneasca are reputatie de universitate care demonstreaza practic cum se construieste autonomia universitara.. În privinta relatiilor de gen - asta era vestea buna - vreau sa va spun ca, în tranzitie, femeile sînt marile cîstigatoare în privinta educatiei superioare. În toate tarile foste comuniste, procentul femeilor înrolate în învatamîntul superior depaseste pe cel al barbatilor. Deci marea masa de studenti în aceste tari sînt studente. Acesta este un lucru, sa zic asa, impresionant, pozitiv. Un alt fapt foarte interesant este ca, de pilda, ele depasesc 65% la stiinte sociale, stiinte economice, drept, filologie, intra foarte bine în aceste zone în care chiar ca domina procentual. Au acces la specializari netraditional feminine. În timpul studiilor au note mai mari decît cele ale baietilor, la admitere le este ceva mai usor se pare, la ora actuala, daca vorbim despre un dezechilibru de gen în privinta studentilor, noi trebuie sa avem politici afirmative foarte serioase în legatura cu baietii. (Rîsete în sala.) Nu trebuie sa rîdeti, dar exista dezechilibre foarte mari în privinta unor domenii în care baietii intra putini, nu pentru ca nu vor, ci pentru ca nu fac fata concurentei la admitere, din cauza perioadei frivole, mai ciudate pe care o au ei în adolescenta. Si ulterior îsi mai revin din aceasta situatie, prin urmare probabil ca ar trebui sa luam în serios politici legate de procente pentru echilibrare. Procentul optim de echilibrare ar fi 40% / 60% sa zicem. Nici un gen sa nu scada sub 40. Cred ca o corectare a acestei tendinte de feminizare masiva a educatiei superioare se poate face prin o astfel de politica. Vestea proasta este JSRI No.3 /Winter 2002 p. 218
ca, desi femeile încep sa aiba o viata triumfatoare din punct de
vedere al studiilor, din procentul de someri cu studii superioare ele
detin 70%. Mai mult decît atît, în întreg estul
Europei, veniturile nu depind de educatie, ci de ocupatie. Adica degeaba
te educi daca nu ai acea ocupatie care aduce bani. În întregul
est al Europei procesul de feminizare a învatamîntului ca
personal este în evidenta crestere. Pîna acum cîtiva
ani de feminizat era feminizat învatamîntul primar, aproape
total, învatamîntul gimnazial peste 84% si învatamîntul
liceal aproximativ 64%. La ora actuala, începe sa fie feminizat
învatamîntul superior. Am putea sa murim de încîntare!
Dar nu o facem. De ce se feminizeaza învatamîntul superior?
Învatamîntul superior se feminizeaza proportional cu lipsa
de atractivitate a carierei universitare. Aceasta-i vestea proasta. Pe
masura ce cariera universitara este mai putin atragatoare, barbatii parasesc
aceasta zona, pentru zona în care se cîstiga bani sau prestigiu
social, iar femeile tind sa ramîna acolo. Feminizarea învatamîntului
superior ca personal are loc la baza, femeile intra masiv ca preparatoare,
asistente, lectori. La vîrf ramîne barbatul. Posturile de
decizie, de prestigiu academic sînt preponderent masculine. Discrepantele
de venituri la personalul din învatamîntul superior sînt
foarte mari, respectiv salariile la vîrf sau, daca vreti, veniturile
la vîrf sînt mari pentru ca învatamîntul românesc
este ierarhic si seniorial, ca si celelalte din zona est-europeana. Poate
multi dintre dumneavoastra cunosteti sistemul de învatamînt
britanic sau american în care lumea se împarte în doctors
si full professors. La noi, este o ierarhie baroc. Si drepturile
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 219
nicicum sa le sanctioneze parintii care încalca copiilor lor dreptul
la educatie. Nu intervine nimeni. N-a intervenit nici în legislaturile
trecute. Este o comunitate lasata, în virtutea unui multiculturalism
prost înteles, complet în pace sa lezeze dreptul la educatie
al fetelor.
O alta ratiune serioasa o reprezinta conservatorismul
si antifeminismul mediului academic. Acest conservatorism se refera mai
ales la faptul ca problemele din aceasta categorie nu sînt luate
în seama. Întrebare: de ce nu sînt luate în seama?
Reforma din educatia româneasca este condusa prin excelenta de barbati
trecuti de 50 de ani, 60 în cele mai multe cazuri. Multi nu au "know-how"
pentru acest lucru si nici nu-i afecteaza problema. Deci sînt doua
lucruri: o data ca nu sînt pregatiti teoretic sa se gîndeasca
la asta si doi ca nu au interese directe în legatura cu acest gen
de probleme. O contributie serioasa pentru ca status-quo-ul din învatamîntul
universitar sa fie foarte patriarhal în relatie de gen, inclusiv
din privinta statului, o aduc femeile din mediul universitar în
primul rînd pentru ca exista cîteva sindrome foarte clare.
Ele intrînd în pozitii inferioare în învatamînt
si ramînînd multa vreme în pozitii inferioare stiu ca
depind de foarte multi oameni - în general, acesti oameni sînt
barbati -, ca ele trebuie sa joace dupa o muzica ce li se cînta
, sa intre în gratiile maestrului, de exemplu, sa se afilieze pe
lînga un guru, un maestru
Este foarte important sa nu calci
pe alaturi ca s-ar putea sa te trezesti alaturi de învatamînt.
Faptul de a intra în gratii si de a pastra în mare masura
o relatie de acceptare - esti acceptata într-un club select - înseamna
pentru o femeie sa faca ea însasi în mare masuri politici
implicit misogine. Mai mult, sa considere ca cea mai mare pretuire care
i se poate aduce este sa i se spuna "ai minte de barbat!". Aceasta-i
forma suprema de acceptare. De aici încolo gata, ne-am relaxat,
totu-i minunat, sîntem la fel. Ti se accepta egalitatea daca ai
minte de barbat. Sigur, exista si un antifeminism preventiv. În
România n-apuca sa se dezvolte vreo astfel de miscare ca si apare
antifeminismul preventiv, care întotdeauna-i mai zglobiu, mai zgomotos
si are mai multe canale de manifestare decît cealalta oferta. Trebuie
sa prevenim feminismul înainte sa apara pentru ca el clatina obisnuintele,
establishement-ului, vine cu probleme, si si asa avem destule,
nu?
O alta contributie serioasa o reprezinta
carierele academice ale femeilor. Femeile nu fac, statistic vorbind, aceleasi
cariere academice ca si barbatii. Din motive foarte diferite. În
primul rînd pentru ca în perioada tineretilor cele mai multe
încetinesc sau parasesc cariera universitara din motive de copii
si de familie. Barbatii din mediul universitar se pare ca n-au familii
si copii. Am glumi! Oricum, nu au în sens activ. Nu este problema
lor. Statistic s-a constatat ca cele mai reusite cariere didactice în
mediul universitar le fac barbatii casatoriti. Cele mai reusite cariere
feminine le fac femeile necasatorite sau femeile divortate. De ce? Pentru
ca o parte dintre noi e complet sprijinita sa-si faca o astfel de cariera
în sensul ca se elibereaza de diverse categorii de griji si este
încurajata pentru prestigiu, cealalta mai putin. Mai mult, daca
o femeie face cariera academica, atunci se spune c-o face în compensatie
pentru ca si-a ratat viata de femeie. N-a reusit saraca sa-
JSRI No.3 /Winter 2002 p. 220
si faca o familie, sa-si faca si copii, deci neavînd încotro
face cariera academica. Genul acesta de motivatie nu este frecvent deloc
în ce priveste barbatii. Nimeni nu spune ca un barbat face cariera
fiindca si-a ratat de familie sau fiindca n-are copii. Libertatea de miscare
este îngradita mai mult pentru femei. O sursa cît de cît
importanta de venituri pentru barbatii din mediul academic românesc
o reprezinta itinerarea pe la diverse universitati la care lucreaza. Foarte
putine femei fac acelasi lucru. Inclusiv plecarile în strainatate
pe o durata mai lunga de timp sînt mai accesibile barbatilor nu
pentru ca discrimineaza pe cineva la intrare, acolo nu se fac astfel de
discriminari, dimpotriva se discriminari pozitive, daca vreti, ci pentru
ca este vorba de probabilitatea mult mai mare ca o femeie sa se trezeasca
înlocuita sau parasita din cauza asta. Deci se retine sa faca acest
lucru. Inclusiv în situatii de tipul: se organizeaza conferinte.
Probabilitatea ca o femeie sa fie panelista sau chairperson e foarte mica.
Cînd este vorba inclusiv de premii si rasplati simbolice, peste
tot în estul Europei întîlnim foarte putine femei, sînt
tari care nu au nici o femeie membra a Academiei pentru ca ideea de merit
si succes în cariera, în stiinta se asociaza foarte
clar numai cu o categorie de oameni. Toate aceste mecanisme au fundamental
rolul de a bloca lucrurile asa cum sînt într-un fel de patriarhat
implicit. Patriarhatul implicit este hranit si de faptul ca multe din
experientele femeilor, pe care nu vreau sa le discutam acuma pentru ca
nu mai avem ragaz, nu nu figureaza în nici un fel de curricula universitara.
Ca si cînd ele sînt mult mai putin importante decît
euglena verde sau trinitrotoluenul. Cînd noi vorbim despre subiecte
ale cunoasterii si vorbim despre experientele femeilor, experientele femeilor
sînt episteme pentru gineceu, eventual subiecte de bucatarie, dar
nu au demnitate academica, respectiv episteme respectabila. V-as putea
da nenumarate exemple, dar poate ne rezervam timp pentru alta data despre
felul cum aceste categorii de experiente pot intra realmente în
curricula si cum e posibil sa devina subiecte ale cercetarii.
S.F.: Multumim doamnei profesoare Mihaela Miroiu. Domnia sa a lasat posibilitatea unui "alta data" în felul acesta, promitînd deja ca va veni la o noua conferinta, speram în semestrul al II-lea, sau cînd va putea. Îi multumim ca ne-a facut o serie de clarificari conceptuale, pentru ca ne-a ajutat sa constientizam o serie de probleme pe lînga care cu siguranta trecem destul de simplu, fara sa ne dam seama de gravitatea lor si, mai ales, trebuie sa-i multumim deoarece dupa o astfel de intilnire parca studiile de gen incep sa-ti devina simpatice, mai ales daca reusesti sa te eliberezi de stereotipurile pe care le aveai inainte in legatura cu problemele pe care acest domeniu le ridica. Cred ca ar trebui sa trecem la partea ca doua a întîlnirii noastre. Asadar, va rugam sa puneti întrebari, sa faceti comentarii, sa va exprimati nedumeriri Puteti trimite biletele pe care sa le citim Razvan Tabrea: As vrea sa va întreb daca relatiile de gen sau comunicare de gen ar fi cea mai fericita JSRI No.3 /Winter 2002 p. 221 translatie în spatiu nostru, atît real, cît si mental, al termenului englezesc gender? Mihaela Miroiu: Am sa va raspund la problema cu gender unde eu am avut nenumarate contrarieri si ele sînt consemnate si publicate, respectiv în volumele pe care le-am publicat la început - este vorba despre "Jumatatea anonima. Studii de filosofie feminista" care era o culegere de texte; polemizam prima oara cu o traducere a acestui termen [cu] care si eu mai am probleme; într-un al doilea volum am tradus gender prin "gen social" ca sa precizam ca e vorba de relatii sociale între genuri. Am avut eu însami foarte multe probleme din cauza ca româna nu are neutru, are ambigen si atunci si capra are gen si masa are gen si becul are gen. Devine o poveste care din punct de vedere lingvistic este fortata semantic. La început am fost partizana traducerii prin "gen social" ca sa-l distingem de genul gramatical. Dupa care se întîmpla ce se întîmpla peste tot: lumea curge indiferent ce faci; termenul în sine a devenit un termen foarte încetatenit pentru relatiile între barbati si femei, relatiile sociale, culturale etc.; este un termen de mare circulatie si a trebuit sa renunt eu. De ce în aceasta batalie initiala am renuntat eu? Pentru ca nu puteam sa fiu Pruteanu la nesfîrsit. Dar cum o practica moderna, vorbesc de cea americana si vest-europeana este aceea ca atunci cînd ai un termen foarte încetatenit acesta nu se mai traduce, cred ca este bine sa-l adoptam. Cît se poate feminiza discursul în va dau doar cîteva exemple. De pilda , ca sa va sochez putin, Iris Maryan Young, probabil ca ati auzit de aceasta filosoafa - are un studiu foarte interesant despre fenomenologia graviditatii în care priveste relatia sine-altul în starea de sarcina într-un mod cu totul surprinzator si diferit fata de modul de abordare a relatiei sine-altul în filosofiile obisnuite. Iata o experienta care e femeiasca si asupra careia se poate face o fenomenologie foarte interesanta. În acelasi timp, sînt studii asupra temporalitatii, asupra intuitiei timpului care difera la cele doua genuri. Va dau exemplele acestea pentru ca e vorba chiar de un "hard", de probleme de ontologie si la care se raporteaza diferit, de pilda în privinta problemei alteritatii si a problemei temporalitatii prin experiente interne femeile se raporteaza în mod diferit, si de aici se poate naste un mod de filosofare diferit. Eu va dau si un alt exemplu banal. De obicei, în filosofie a fost acceptata o singura universala afirmativa cu care filosofii au lucrat tot timpul: "toti oamenii sînt muritori". Problema este de ce nu acceptam si cealalta universala afirmativa: "toti oamenii se nasc"? Si vreau sa va spun ca poti ca de la obsesia neantului si a mortii care domina filosofia, si de ea se leaga inclusiv constructii în privinta problemei sensului vietii, sa mergi si-n cealalta parte putin, plecînd de la alte experiente si de la alte intuitii, care, atentie, nu se substituie celor barbatesti, ci dau pur si simplu o imagine pe care n-o putem avea proiectata prin Weltanschaaung barbatesc, pentru ca barbatii n-au avut cum s-o aiba. Este vorba de a întregi modurile acestea de percepere filosofica, prin teorii care pleaca si de la experiente care nu sînt accesibile barbatilor filosofi, dar facîndu-le filosofice, intrînd cu ele în discursul public JSRI No.3 /Winter 2002 p. 222 pentru ca filosofia sa poata fi nuantata, diferita, sa includa si alte lucruri decît a inclus anterior. V-am dat exemplul strict al filosofiei. În privinta eticii de pilda si a filosofiei politice iarasi sînt lucruri extrem de importante. De pilda eticile feministe care sînt de mai multe feluri, sa zicem cea mai de mare notorietate este "ethic of care", "etica grijii" iarasi un termen prost tradus în româna, da, prost, pentru ca acolo este si pasare e îngrijire si grija, si a tine la La noi întelegi ca iei pe cineva în brate si-l schimbi de pampersi, nu? Deci e greu sa traduci semnificatia integral Ai eticile relationale ca alternativa, Sînt eticile ginocentrice, deci cele centrate pe femei. De fapt ceea ce se întîmpla în filosofie, vreau sa va raspund numai în privinta filosofiei pentru ca apartin (mai ales apartineam) acestui domeniu, este urmatorul lucru: imaginea filosofica în genere, asa s-a întîmplat sa fie formata din punct de vedere istoric este andromorfica. Noi nu avem în filosofie si o imagine ginomorfica, ceea ce a trecut drept antropomorfism filosofic, în fond este un androcentrism. Si-un andromorfism. Sigur ca exista si multe lucruri comune în experientele noastre si atunci spunem ca avem si-o alta fata a existentei care e data efectiv de experientele diferite, de intuitiile diferite ale femeilor. Noi avem înca la ora actuala o oferta ginomorfica în filosofie care nu are decît o experienta de 30-40 de ani, fata de cealalta experienta care nu mai vorbim de cînd este. Or, contributia substantiala nu trebuie sa fie o insurectie, ci pur si simplu transformari, metamorfozele firesti ale filosofiei în conditiile în care vii cu alte tipuri de intuitii teoretice de la care pleci. S.F.: Doamna profesoara Mihaela Mudure de la Facultatea de Litere. Mihaela Mudure: O întrebare care e în interes personal, poate ca va fi si în interesul celor aflati aici. Cum vede doamna profesoara Miroiu prezenta si participarea masculina în discursul feminin românesc? Mihaela Miroiu: În legatura cu ce s-a discutat înainte (si fac o paranteza) este adevarat ca femeile sînt diferite biologic si asta n-o poate reprograma înca nimeni si sper sa n-o poata reprograma. Nu as vrea sa ajungem sa avem parinti tehnologici. Totusi cresterea copiilor nu trebuie sa ne încurce. Adica parinti în sensul cultural, social efectiv sîntem si unii si altii. Deocamdata însa, se pare ca noi avem un patriarhat fara tati. Paternitatea nu-i o practica în România. Paternitatea are mai degraba un rol simbolic si un rol corectiv, îi mai dai cîte-o bataie ca sa vada copilul ca are tata. Problema este ca noi nu avem, nu vreau sa va spun ca e teribil sa traiesti într-o societate în care practic orfelinatul patern în sensul activitatii paterne este atît de dramatic. Mai mult decît atît, pretentia barbatilor este sa fie îngrijiti pîna la adînci batrîneti. Lucrurile acestea sînt de natura culturala. Infantilizarea barbatilor în sfera privata este un fenomen constant ca si lipsa parteneriatului de gen în privinta cresterii copiilor. Barbatii sînt copii eterni, eu am mai spus asta de s-a suparat cineva pe mine în Cluj, ei se muta de la o mama de un tip la o mama de alt tip (sotia), aceasta-i o problema culturala. Au pretentia de JSRI No.3 /Winter 2002 p. 223 îngrijire tot timpul. Or, aceasta nu tine deloc de biologic, tine de învatare sociala. Asa ca eu cred ca faptul de a fi parinte sau sot ori împiedica pe amîndoi ori nu împiedica pe nici unul. Pe femeie nu ar trebui s-o împiedice chestiunea asta mai mult de 5-6 luni. Am vazut un clip ce s-ar întîmpla daca barbatii ar creste copii de americani. În prima luna facea copilul cu degetul un gest obscen, la un an dormea printre sticle de bere, la doi ani citea Playboy pe olita, la trei ani lua o amenda ca-si parca prost motocicleta, era înfricosator. Si asta este o forma de-a scapa de problema: uite ce nenorociri s-ar întîmpla daca i-am creste noi! Sigur, argumentele pentru ca nu sa ti se retraga dreptul la cozonac si dreptul de a fi îngrijit pot sa fie multe, inclusiv de natura religioasa. Sînt convinsa ca trebuie aduse argumente de diverse feluri ca sa pastrezi un statut. În privinta participarii barbatilor : din fericire feminismul nu e nicicum monopol de gen. Feminismul poate sa fie si o teorie, este si o ideologie, este si o politica s.a.m.d. În sensul acesta, cu exceptia feminismului radical care ia în considerare separatismul teoretic, celelalte forme de feminism sînt practicate sigur cel mai mult de catre femei, dar si de catre barbati. În Cluj stim ca deja aveti o echipa în care cîtiva dintre colegii clujeni fac cercetare la modul serios si substantial, la Bucuresti nu sînt prea departe de asta. De pilda, la masteratul de gen si politici publice, în ultimii doi ani, patru din zece au fost baieti. Si lucreaza foarte serios în cercetare, o sa si vedeti rezultatele. Volumul Patriarhat si emancipare este un volum la care sînt doua autoare si patru autori. Mai ales oamenii tineri doctoranzi de-ai mei sînt doctoranzi de-ai mei barbati, fac cercetari care au legaturi foarte serioase cu teoriile politice feministe. În privinta barbatilor maturi, categoric fara colaborarea lor a fost destul de greu sa misti ceva. Si am avut parte de colaborare. O sa vedeti ca volumul acesta, care cred ca va produce destul scandal în legatura cu starea de fapt a relatiilor de gen în România, este o recidiva a unei colaborari mai vechi cu Vladimir Pasti care lucreaza foarte mult în domeniul acesta de cercetare. Exista o cooperare cu toti colegii inclusiv cu ceilalti conducatori de doctorat de la mine din Universitatet. Eu nu cred ca asta e problema femeilor, numai a lor, sub nici o forma. Este o problema de natura culturala. Este o problema de natura sociala. E o problema de natura politica. Mai mult decît atît, hai sa fim seriosi, daca procesul de dependenta a femeilor de barbati creste, devine o catastrofa si pentru barbati. Sa zicem ca înghiti ca o femeie cînd e tînara sa depinda de tine si-ti place, dar dupa ce nu-ti mai place si ea nu stie sa faca nimic si nu stie sa câstige venituri proprii, ce faci? Ramîi cu ea de gît? Adica vreau sa spun ca divortezi mult mai simplu de femeia autonoma decît de una dependenta, dupa cum traiesti mai bine cu ea pe termen lung. Gînditi-va putin si la dumneavoastra. Cea mai buna metoda sa te tii legat cu lanturi este ca cineva sa depinda de tine. Este mai bine sa fie doua fapturi autonome care coexista, cîta vreme au ce împarti. Dar nu relatii de servitute. Vreau sa spun ca servitutea sigur nu face bine nici unuia, nici altuia. Si chestiunea aceasta este valabila chiar si atunci cînd esti filosof mai ales în perioada marelui hybris. Cînd sîntem tineri, daca nu JSRI No.3 /Winter 2002 p. 224 avem hybris, nu mai avem niciodata. Daca nu te proiectezi putin megaloman, atentie nu e vorba decât de paranoia productiva, cînd crezi vei revolutiona ceva ? Or, sigur ca în aceasta etapa poate sa-ti placa daca în fata ta se afla o multime de persoane, prin excelenta femei, care casca gura la tine si se mira cît esti de destept. Se tot mira cît esti de destept. Dupa care ramîn mirate si tu începi sa te miri: "mai, da' asta-i proasta? Altceva decît sa se mire si sa ma admire mai stie sa faca?" Va rog sa ma credeti. E vorba de o situatie atît de dezechilibrata încît poate sa-ti placa pe moment si sa ti se para avantajoasa, dar în realitate, daca nu e parteneriala si nu apreciezi si reciproc mintea celuilalt, o relatie nu poate dura. Devine o povara. Si trebuie sa ne gîndim bine, ca pîna la urma noi trebuie sa ne bucuram în întregime unul de altul si în chip mintal, si în sensul performantelor intelectuale si de felul în care aratam Noi, de exemplu, femeile sînt frustrate estetic, pentru ca barbatii nu sînt atasati ideii de frumusete atît de mult si atunci nici nu se straduiesc. Noi sîntem frustrate ca oferta estetica masculina e mai redusa. De ce sa fim frustrati si unii si altii. Nu e bine sa încercam sa fim cît mai întregi si unii si altii oameni? Si sa nu ne exploatam calitatile cum zicea Kant? E o datorie morala imperfecta sa dezvolt talentele si calitatile oricare ar fi ele, inclusiv talentul de-a ma face mai frumos, de ce nu? S.F.: Doamna de la masteratul de psihologie. Întrebare: Care este diferenta metodologica, in ceea ce priveste cercetarea de gen, intre tipul de cercetare calitativa, dupa modelul psihologic, si cea cantitativa? Mihaela Miroiu: Statistica nu da seama de cazurile particulare, nu da seama de cazul individual de foarte multe ori, ci îti arata o imagine care sigur cumva transcende categoric experientele individuale. În schimb, statistica este buna la altceva. La macropolitici. Nu poti face macropolitica cu cercetare calitativa. Esti obligat sa tii seama de ele în momentul în care se pune problema unei macropolitici.. Macropolitica arata si felul în care se distribuie bugetul public. Constat, sa zicem, de exemplu, ca devenim constienti ca mediul educatiei se feminizeaza foarte tare si ca problema este ca femeile tac si rabda, respectiv ca nu revendica bani din bugetul public pentru educatie. Desi este normal sa înceapa sa fac presiuni "Stati putin, domnule, ce faceti? Va bateti joc de un domeniu pentru simplul motiv ca este ocupat mai ales cu femei? Si pariati inclusiv pe mitologia pe care tot o auzim, cea depre « misia dascalului » " si care, va rog sa ma credeti ca mie-mi face greata. Sînt profesoara de 24 de ani, întîmplator mi-am facut copilaria, inclusiv cea de bebelus, sub catedra, fiindca mama mea era directoare de scoala. Nici nu stiu alta viata în afara de asta. Dar cînd aud discursul despre "misia dascalului", "vocatia de apostol al neamului" s.a.m.d. stiti a ce-mi miroase mie? "Daca tot va place asa de mult, ia sa fiti voi platiti prost !!" Daca tot va satisfaceti alte categorii de autorealizare prin intermediul educatiei (este aproape o perversiune personala), ia sa va platim putin! Daca exista o ideologie despre caracterul mesianic al profesoratului si despre placerea noastra de-a a-l profesa, aceasta presupune o rasplata deja suficient de JSRI No.3 /Winter 2002 p. 225 mare si nu mai e cazul sa atentam la banul public, mai bine-l lasam la politie sau la combinatele siderurgice. De asta va spun ca e vorba de macropolitici. În
privinta psihologiei, ma rog, eu ma pot amesteca mai putin în problema
aceasta. În paranteza, celor care nu stiu si au anumite curiozitati
si de obicei asociaza feminismul cu tot felul de prejudecati sau ciudatenii.
Sînt maritata cu acelasi barbat din 1976, de pe vremea Ducai-voda,
din punctul de vedere al celor foarte tineri de aici. Nu-i un merit si
nu e nici o vina, este un fapt. Am un fiu care are 24 de ani aproape,
l-am facut foarte devreme, nu am nici un fel de probleme personale împotriva
barbatilor, chiar am prieteni foarte buni, ma înteleg excelent cu
ei uman si intelectual, nu încercati sa cautati explicatii acolo
unde nu sînt. Dar exista o altfel de explicatie pe care v-o pot
da si care, sigur, este mult mai serioasa. Pîna în 1991 eu
am crezut ca femeile nu pot produce filosofie. Da. Asta am crezut. Am
crezut ca femeile pot învata filosofie, pot sa fie bune profesoare,
inclusiv universitare, de filosofie, dar era ceva acolo care nu mergea.
Respectiv ca, sigur ca oricine apartinînd domeniului acesta vede
filosofia ca pe forma secularizata cea mai înalta de dezvoltare
a spiritului si într-un fel ai vrea sa participi la aceasta. Eram
coplesita de cît de mult au produs barbatii în filosofie si
n-aveam nici un motiv sa cred ca si femeile au produs ceva în filosofie.
Atentie! Femeile care se asuma ca femei gîndesc si altfel,
produc si alt tip de teoretizare, pleca de la alt tip de intuitii teoretice.
Cînd am vazut ca aceasta se poate si-am vazut-o prin SF: Lorin Ghiman, student la filosofie. Lorin Ghiman: Aceasta problema a patriarhatului, asa cum este ea, pe urmele patriarhatului de stat este o problema si pentru barbati si pentru femei? Mihaela Miroiu: Absolut. Eu recunosc ca exercitiul autonomiei este foarte slab si ca traditie istorica, nemaivorbind despre comunism unde exercitiul autonomiei lipseste si pentru femei si pentru barbati. Este o criza fundamentala a unor valori care nu sînt pe piata, inclusiv a cererii românesti. De pilda, probabil, daca drepturile omului nu ne reau erau vârâte pe gît, multi nu le-am fi cerut. Va spun un lucru foarte trist: daca ne uitam la modul serios în istorie la ceea ce s-ar chema miscari politice care au radacini serioase de masa în România, liberalismul e una dintre ele? Sa fim seriosi! În traditia româneasca cred ca a existat mai ales o miscare, cea legionara, cu mare priza de masa. Trist, dar asa este. Ce a mai avut baza de masa în afara de asta? Deci, noi sîntem un caz foarte ciudat, straniu, atuncea, sigur ca într-o tara fara misare liberala ceruta de la « firul ierbii », de catre persoane individuale pentru ca asta coincide cu interesele lor personale si si le JSRI No.3 /Winter 2002 p. 226
organizeaza politic, nu ne putem astepta, cu atît mai putin, la
o miscare feminista. Aveti dreptate ca noi avem o problema de autonomie
si de individuatie si de exercitiu al drepturilor care transcende problema
de gen. Ceea ce vreau însa sa va spun si sa va repet este ca nici
un barbat nu a avut obstacole în dezvoltare pentru ca a fost barbat,
în schimb, femeile da. Indiferent de clasa, de grup etnic, de stare,
de ce vreti, femeile din grupul respectiv au avut probleme pentru ca sînt
femei. Barbatii nu au avut probleme pentru ca sînt barbati. De aceea
avem o problema de gen. Prin urmare, pe linga probleme generala,
pe care corect o invocati, si o criza teribila în sensul acesta
si va spun foarte serios ca parerea mea este ca barbatii din România
au o criza de identitate, e o enorma criza de virilitate în
tara asta, e o criza de barbatie, atentie!, în sensul pozitiv al
cuvîntului. Autonomie, curaj, îndrazneala, autoafirmare, asa-numitele
valori traditional masculine nu sînt pe « piata publica ».
Mai mult, se poate ca din cauza provocarilor pe care le suporta femeile,
inclusiv datorita faptului ca încet, încet se raspîndeste
o ideologie a autoafirmarii pentru femei si barbatii nu au aceasta
problema pusa în mod explicit, barbatii pot chiar piarda si sa aiba
probleme mari din cauza aceasta. Foarte adevarat! Dar tema mea se referea
la relatii de gen. Era vorba despre patriarhat în relatiile de gen.
Mai mult, cererea pentru patriarhat este enorma. În momentul în
care vrei sa-ti rezolve altii toate problemele, este clar ca vrei tatic
tot timpul. Sa judece altii ce-i bine pentru tine! Va amintiti Fratii
Karamazov, capitolul "Marele Inchizitor", partea aceea exceptionala,
cred ca unul dintre cele mai frumoase texte despre libertate din întreaga
istorie a culturii, cînd îi spune la un moment dat Marele
Inchizitor lui Iisus venit a doua oara pe Pamînt: "Doamne,
nu exista povara mai insuportabila decît libertatea. Cei mai multi
si-ar da-o bucuros altuia în schimbul faptului de-a li se spune
ce e bine si ce este rau." Or, noi ne aflam cu un exercitiu al tutelarii
atît de lung si cu un trai într-un patriarhat atît de
prelungit, încît este clar ca avem o problema sociala mai
generala, care transcende problema de gen, dar în interiorul careia
avem si problema patriarhatului de gen.
SF: Cred ca e bine sa ne oprim aici. Îi
multumim înca o data doamnei profesoare pentru bunavointa cu care
a raspuns invitatiei noastre. Va rog sa aveti în vedere invitatia
noastra de a participa la conferinta domnului Profesor Adrian Miroiu,
care va fi vineri si care ne va vorbi despre Conceptul de existenta.
Multumim tuturor.
Mihaela Miroiu: Va multumesc foarte mult
pentru invitatie si pentru orele acestea petrecute împreuna, sper
ca nu v-am obosit fara rost. * Am cuprins doar partial discutiile pe marginea conferintei. JSRI No.3 /Winter 2002 p. 227 JSRI No. 3/Winter 2002 |
previous |